۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی روستایی در استان همدان پرداخت می‌شود/ تقویت واحدهای کارگری دانش بنیان

اخبار

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در سال جاری برای ایجاد واحدهای تولیدی اشتغالزا در مناطق روستایی این استان(در قالب توسعه اشتغال روستایی و عشایری) اختصاص یافته است.

یوسف شعبانی  اظهار داشت: در همین ارتباط و با استفاده از اعتبارات و تسهیلات موجود، اجرای طرح ها و برنامه های(برنامه های ملی و استانی) مرتبط با ایجاد اشتغال روستایی در سطح استان به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: یکی از برنامه های محوری دولت برای ایجاد اشتغال روستایی، اجرای طرح توسعه اشتغال در این مناطق با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و ایجاد واحدهای کسب و کار است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به اینکه برای بهبود فضای کسب و کار و توسعه اشتغال واحدهای تولیدی در سه بخش «کشاورزی، خدمات و صنعت» تسهیلات اشتعال زایی پرداخت می شود، گفت: این تسهیلات در حوزه اشتغال و توسعه مناطق روستایی در قالب مشاغل خانگی و از محل های تبصره ماده ۱۸ قانون بودجه و تبصره ۱۶ نهادهای حمایتی پرداخت می شود.

به گفته وی، متقاضیان در این بخش ها می توانند با ثبت نام در سامانه های تعریف شده، از تسهیلات دولتی مرتبط با ایجاد کسب و کار بهره مند شوند.

شعبانی تصریح کرد: دستگاه های اجرایی و نطارتی و مجموعه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سه بخش پیش، حین و بعد از دریافت تسهیلات اقدام به اعمال نظارت برای راستی آزمایی نحوه هزینه کرد تسهیلات می کنند و چنانچه در مواردی تسهیلات در محل مورد نظر هزینه نشده باشد، با اعمال نظارت دقیق این تسهیلات بازگشت یا با نرخ شناور سود آنها محاسبه می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با تاکید بر ارائه آمارهای دقیق و مستند در حوزه اشتغال، تصریح کرد: نقد فضای کسب و کار استان در قالب یک طرح جامع تهیه و ارائه شده است که به عنوان یک برنامه و اولویت اصلی مورد توجه قرار دارد.

شعبانی افزود: تشکیل میز خدمت در شهرک های صنعتی استان همدان و حضور و بازدید مستمر از این مراکز با هدف تعامل و ارتباط گیری با جامعه کارگری و کارفرمایی و بررسی بدون واسطه مشکلات این قشر از دیگر برنامه ها و اولویت های اصلی این حوزه در سال جاری است.

به گفته وی، برنامه جامع مدیریت کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان با سه رویکرد کوتاه، میان و بلند مدت تهیه شده که تمامی فعالیت ها، اقدامات و کارهای مربوطه براساس این برنامه جامع عملیاتی و اجرایی می شود.

شعبانی با اشاره به نقش نظارتی و بازرسی اداره کا در حوزه پرداخت های قانونی و استخدام کارگری در واحدها، افزود: ۱۸ بازرس در طول سال از واحدهای کارگری استان بازدید و روند فعالیت ها را برای رفع نواقص و مشکلات موجود بازرسی می کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان ادامه داد: به طور میانگین همه ساله ۹ هزار بازرسی از واحدهای کارگری استان همدان انجام می شود که رسیدگی به شکایات و دادخواست ها در هیات های تشخیص و حل اختلاف در قبال پرداخت های قانونی و رعایت قوانین و مقررات(کارگران و کارفرمایان) در این حوزه مورد توجه جدی قرار دارد.

وی افزود: به طور میانگین ۶ هزار دادخواست در ۱۵ هیات تشخیص و ۹ هیات حل اختلاف استان همدان در طول سال رسیدگی می شود که آرای صادره نیز در راستای احقاق حق جامعه کارگری و کارفرمایی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه ثمره رفاه اجتماعی ناشی از ایجاد اشتغال و حذف بیکاری باید در سفره مردم مشهود باشد، افزود: آمارهای مرتبط با اشتغال و نرخ بیکاری باید با واقعیت های موجود فضای کسب و کار استان همدان همخوانی داشته باشد.

وی با اشاره به مشکلات موجود در بخش اشتغال دانش آموختگان، تصریح کرد: دراین زمینه تلاش می کنیم با واقع نگری در حوزه آمارها شرایط مناسب برای اشتغال این افراد جویای کار را فراهم کنیم.

تعهد ایجاد ۲۳ هزار و ۵۸۹ شغل در سال جاری

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان همدان در ادامه اظهار داشت: تعهد اشتغال استان در سال جاری ایجاد ۲۳ هزار و ۵۸۹ فرصت شغلی است که باید توسط دستگاه های اجرایی از طریق صدور مجوز، پرداخت تسهیلات و روش های قانونی محقق شود.

شعبانی افزود: دراین زمینه تمامی فرصت های شغلی ایجاد شده با مشخصات افراد در سامانه ای تحت عنوان «رصد» ثبت می شود که اطلاعات این سامانه قابل نظارت و پیگیری در دستگاه های نظارتی است.

تقویت واحدهای کارگری دانش بنیان 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان افزود: توجه به ایجاد و تقویت واحدهای دانش بنیان در راستای تحقق شعار سال (تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی) یکی از رسالت های اصلی این نهاد در سال جاری است .

شعبانی گفت: در این راستا تفاهم نامه هایی با پارک علم و فناوری، مراکز رشد دانشگاهی، جهاد دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی با هدف توسعه واحدهای دانش بنیان منعقد شده است.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات بانکی در زمینه ایجاد واحدهای دانش بنیان، اظهار داشت: در همین ارتباط تاکنون حدود ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۵ طرح دانش بنیان در استان همدان پرداخت شده است.

به گفته وی، ۵۹ واحد دانش بنیان در استان همدان فعالیت دارند که درصدد افزایش این واحدها با تعامل و همکاری سایر دستگاه های مسئول هستیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان همچنین به حمایت جدی دولت برای رفع مشکلات حوزه کارگری و کارفرمایی اشاره کرد و گفت: در این زمینه تقویت حوزه تشکل کارگری، انجام بازرسی، تشکیل هیات و کمیته های مختلف، جلسات مشاوره و هدایت های شغلی از جمله اقدامات حمایتی در این زمینه است.

به گفته وی، پرداخت تسهیلات، اختصاص و بخشودگی های بیمه ای، بخشودگی مالیاتی، تقویت حوزه تشکل های کارفرمایی نیز از دیگر اقدامات حمایتی دولت از واحدهای کارگری در سطح استان است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان تصریح کرد: یکی از فعالیت های نظارتی این نهاد در حوزه عدم پرداخت بیمه و رعایت نکردن حداقل دستمزد کارگران برای اجرای کامل قوانین و مقررات است که این اقدام در راستای پیشگیری از نقض مقررات و تضییع حقوق کارگران انجام می شود.

شعبانی همچنین به میثاق نامه مدیران جدید منصوب شده در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان اشاره کرد و گفت: این میثاق نامه برای نخستین بار در این مجموعه مطرح شده که تمامی مدیران متعهد به اجرای آن هستند.

توجه جدی به موضوع تقویت حوزه تعاون

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان ادامه دارد: اقتصاد کشور مبتنی بر سه محور دولتی، خصوصی و تعاونی است و برای تعاونی سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد پیش بینی شده که به علل مختلف این سهم تاکنون محقق نشده است.

شعبانی افزود: سال گذشته ۴۴ تعاونی و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز هفت  تعاونی در این استان تشکیل شده که به دنبال توسعه تعاونی ها با هدف محقق شدن سهم ۲۵ درصدی این بخش از اقتصاد هستیم.

به گفته وی، استان همدان دارای یک هزار و ۲۲۲ تعاونی فعال در بخش های مختلف صنعتی، خدماتی، کشاورزی و مسکن است که در راستای تقویت تعاونی های دانش بنیان، بخشی از تسهیلات مربوطه، با اولویت ایجاد واحدهای دانش بنیان  پرداخت می شود.

توسعه ورزش کارگری در استان همدان 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان همچنین با تاکید بر توسعه و رونق ورزش کارگری در استان، گفت: این مهم یکی از اولویت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که برنامه های متنوعی برای تحقق آن تدارک دیده شده است.

وی  اظهار داشت: شهرستان های همدان، ملایر، تویسرکان، قروه درجزین و اسدآباد دارای مجموعه ورزشی مناسب و مجهز کارگری هستند.

به گفته وی، یک استخر و ۲ سالن سر پوشیده چندمنظوره برای کارگران در مرکز استان و همچنین تکمیل طرح های ورزشی کارگری در شهرستان های بهار و کبودرآهنگ نیز در دستور کار است.

وی افزود: تهیه تقویم ورزش کارگری استان همدان هم به صورت جدی در دستور کار قرار دارد که در این راستا ۲۶ انجمن کارگری زیر نظر هیات ورزش کارگری استان در رشته های مختلف ورزشی مشغول فعالیت هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه ورزش کارگری در این استان تعطیل نیست، گفت: سال گذشته ۲۴ مورد اعزام تیم های کارگری از استان برای حضور در رقابت های ورزشی سراسری ملی انجام شد.

ممنوعیت بکارگیری اتباع خارجی در واحدهای تولیدی 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه اشتغال اتباع خارجی در واحدهای تولیدی و کارگری استان ممنوع است، گفت: یکی از تکالیف اصلی ما کشف اشتغال غیر قانونی اتباع خارجی با بهره گیری از ابزارهای نظارتی است.

شعبانی تاکید کرد: کارفرمایانی که اقدام به استفاده از اتباع خارجی کنند به پرداخت پنج برابر حداقل دستمزد کارگر محکوم و جریمه می شوند.

به گفته وی، ۲۵۵ هزار و ۲۵۸ بیمه شده تامین اجتماعی در استان همدان وجود دارد که از این تعداد  ۱۳۷ هزار و ۵۶۴ نفر کارگر اجباری شاغل در واحد هستند.

شعبانی اضافه کرد: ۲۴ هزار و ۲۱۷ واحد تولیدی در این استان مشمول قانون کار هستند و درحال حاضر ۲ هزار و ۴۵۲ نفر نیز به علت بحث تعدیل نیرو، مقرری دریافت می کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سهم اشتغال بخش کشاورزی در استان همدان حدود ۲۴.۵ درصد، بخش صنعت ۳۰.۵ درصد است ضمن اینکه ۴۵ درصد کارگران استان همدان نیز در حوزه خدمات مشغول کار هستند.

چه امتیازی می دهید؟

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.