مهم ترین مواردی که باید در طرح توجیهی نوشته شود

مهم ترین مواردی که باید در طرح توجیهی نوشته شود

یکی از بهترین ابزارهایی که کارآفرینان می توانند برای درک اینکه آیا برنامه هایشان برای آینده قابل اجرا هستند یا خیر، طرح توجیهی است. در اصل طرح توجیهی یک ارزیابی کلی و مروری بر شرایط و وضعیت کسب و کار مورد نظر است. طرح کسب و کار به کارآفرینان می گوید که آیا می توانند به هدف خود برسند یا خیر.در ادامه به مهم ترین مواردی که باید در طرح توجیهی نوشته شود می پردازیم.

نکات نوشتن طرح توجیهی

برای شروع هر کاری، به یک برنامه منظم نیاز دارید. اما قبل از آن باید تعیین کنید که آیا کاری که می خواهید انجام دهید ممکن است یا خیر. بنابراین، باید خودتان تعیین کنید که آیا توانایی انجام کار را دارید یا خیر.

مهم ترین مواردی که باید در طرح توجیهی نوشته شود که باید به آن توجه کنید عبارتند از:

1- با معرفی رهبر شروع کنید و با یک خلاصه پایان دهید

اولین چیزی که در نوشتن طرح توجیهی باید به آن توجه کنید این است که کار خود را با یک مقدمه شروع کنید زیرا این قسمت از اهمیت خاصی برخوردار است. در این مقدمه شما بیان می کنید که خلاصه کار شما چیست و برای خود توضیح می دهید که قرار است چه کاری انجام دهید. اگر متنی که به عنوان طرح کلی پرونده ارائه می کنید به گونه ای است که طرف مقابل باید تمام صفحات آن را بخواند تا خلاصه کار را بفهمد، این طرح توجیهی به دلیل نداشتن خلاصه کار و مقدمه طرح خوبی نیست . مدیر کسب و کار با خواندن این طرح گیج می شود و نمی داند کار را از کجا شروع کند و در کجا تمام کند.

2- موقعیت شرکت خود را به درستی تعیین کنید

مهمترین کاری که باید هنگام ایجاد یک طرح تجاری انجام دهید این است که موقعیت شرکت خود را به درستی  تعیین کنید. باید بررسی کنید که شرکت شما از نظر مالی، تجاری و صنعتی و از نظر پارامترهای مختلف در چه جایگاهی قرار دارد و از این رو باید کار خود را بر این اساس پیش ببرید. اگر موقع نوشتن طرح توجیهی موضع خود را اعلام نکرده اید، طرح توجیهی ارزشی ندارد زیرا همانطور که قبلا ذکر شد، در طرح توجیهی باید بررسی کنید که آیا می توانید پروژه هایی را که پیشنهاد داده اید انجام دهید یا خیر. بنابراین برای این کار باید جایگاه شرکت خود را در بین شرکت های رقیب مشخص کنید و سعی کنید اطلاعات مربوط به ویژگی های شرکت و فرصت های شما در دنیای تجارت را به درستی نشان دهید.

3- تمام اطلاعات مورد نیاز برای نوشتن رزومه خود را پیدا کنید و سپس منابعی برای آن اطلاعات پیدا کنید.

برای اینکه بتوانید یک طرح ارائه موفق بنویسید، باید اطلاعات زیادی در مورد موضوعات مختلف مرتبط با کار خود داشته باشید. پس باید همه این اطلاعات را مطالعه کنید و سعی کنید این اطلاعات را جمع آوری کنید. اما قبل از آن، باید بدانید که چگونه اطلاعات را جمع آوری کنید. برای این کار ابتدا باید منابعی را که فکر می کنید برای جمع آوری اطلاعات نیاز دارید شناسایی کنید و سعی کنید اطلاعات را بر اساس آن جمع آوری کنید. اما ممکن است پس از شناسایی منابع لازم برای جمع آوری اطلاعات به این نتیجه برسید که این منابع در دسترس شما نیستند. بنابراین، ابتدا باید بررسی کنید که آیا این منابع در دسترس شما هستند یا خیر. گام بعدی این است که به این فکر کنید که چگونه می خواهید اطلاعات را از این منابع استخراج کنید.

پارامترهای دیگر مانند نیروی کار مورد نظر، محل شرکت و سایر پارامترهای تاثیرگذار را محاسبه کنید.

جدا از همه موارد ذکر شده ، موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که باید برای نوشتن یک طرح توجیهی خوب در نظر داشته باشید. به عنوان مثال، باید بررسی کنید که آیا مکانی که شرکت شما در آن قرار دارد برای پروژه مورد نظر مناسب است یا خیر. یا باید بررسی کنید که برای تکمیل این پروژه به چه میزان نیروی انسانی نیاز دارید و این نیروی انسانی باید چه کار کند و مواردی از این قبیل.

اگرچه این پارامترها اولویت کمتری نسبت به پارامترهای ذکر شده در بالا دارند، اما باید آنها را در طرح توجیهی خود در نظر بگیرید و همچنین به یاد داشته باشید که طرح توجیهی شما زمانی کامل می شود که تمام این پارامترها با دقت در آن گنجانده شوند.

مهم ترین موارد طرح توجیهی

مهم ترین موارد طرح توجیهی عبارتند از:

  1. خلاصه اجرایی / شرح کسب‌وکار
  2.  تعیین موقعیت کسب‌وکارتان
  3. استراتژی بازاریابی /فروش
  4. اعضای تیم شما
  5. عملیات اجرایی
  6. پیش‌بینی‌های مالی حداقل 5 ساله  یک برنامه کاری
  7. سایر اسناد مفید

خلاصه اجرایی/ طرح کسب و کار

یکی از مهم ترین مواردی که باید در طرح توجیهی نوشته شود خلاصه اجرایی است. این مهم خلاصه ای از نکات اصلی ارائه است و اغلب به عنوان مهمترین بخش در نظر گرفته می شود. بخش اولی که سرمایه گذار یا وام دهنده بالقوه می خواند معمولاً بسیار مهم است، نحوه نگارش آن است. خلاصه ای از طرح توجیهی باید:

  • نکات اصلی هر یک از بخش های باقی مانده برای توضیح اصول اولیه کسب و کار استفاده می شود.
  • خلاصه اجرایی باید به اندازه کافی جالب باشد تا خواننده را برای ادامه خواندن طرح کسب و کار شما ترغیب کند.
  • خلاصه اجرایی طرح کسب و کار باید به طور منطقی اطلاعات را در دو صفحه ارائه دهد.

نشان دادن فرصت های تجاری در یک طرح توجیهی

در این قسمت از طرح توجیهی، باید در مورد محصولات یا خدمات صحبت کنید و برنامه های آینده خود را برای کسب و کار مشخص کنید. به طور معمول این بخش شامل موارد زیر است:

  • شما کی هستید؟
  • چه کار می کنید؟
  • چه چیزی می توانید ارائه دهید؟
  • می خواهید وارد چه بازاری شوید؟

مخاطب طرح کسب و کار مهم است

به یاد داشته باشید که شخصی که طرح کلی جلسه را می‌خواند ممکن است به خوبی شما کسب و کار، محصولات و خدمات شما را درک نکند، بنابراین اصطلاحات پیچیده و تخصصی باید به صورت تخصصی و خاص برای خواننده توضیح داده شود.

برخی از مواردی که باید در طرح توضیحی خود توضیح دهید:

  • آیا «سرمایه گذاری در یک کسب و کار جدید»، «خرید یک کسب و کار موجود» یا «توسعه یک کسب و کار موجود» است؟
  • بخش صنعتی که کسب و کار شما در آن واقع شده است را شرح دهید.
  • منحصر به فرد بودن محصول یا خدمات شما
  • مزایای کسب و کار نسبت به رقبا
  • اهداف اصلی کسب و کار شما
  • ساختار کسب و کار قانونی شما (مالکیت انحصاری، مشارکت، شرکت)
  • شما همچنین می توانید تاریخ ثبت / تاسیس، نام شرکت، آدرس و تمام اطلاعات تماس را وارد کنید.

سخن پایانی مهم ترین مواردی که باید در طرح توجیهی نوشته شود

اساساً مهم ترین مواردی که باید در طرح توجیهی نوشته شود ، دو پارامتر است. اولین و مهمترین پارامتر این است که از این طرح به عنوان راهنمای کسب و کار خود استفاده کنید. این طرح به الگویی برای کسب و کار شما تبدیل خواهد شد و برای حفظ مسیر شما مورد استفاده قرار خواهد گرفت. برای اینکه طراحی شما ارزش داشته باشد، باید مطابق با زمان باشد. اگر از قبل یک طرح توجیهی تهیه کنید، از بسیاری از مشکلات و شکست ها جلوگیری میکنید. همچنین اگر به دنبال وام هستید یا قصد وام گرفتن دارید، به یک طرح تجاری نیاز دارید. این طرح اطلاعات دقیقی در مورد تمام جنبه های عملیات گذشته و فعلی شرکت و همچنین پیش بینی های آینده در اختیار وام دهنده قرار می دهد.

سوالات متداول

نکات نوشتن طرح توجیهی چیست؟

اولین چیزی که در نوشتن طرح توجیهی باید به آن توجه کنید این است که کار خود را با یک مقدمه شروع کنید زیرا این قسمت از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین باید بررسی کنید که شرکت شما از نظر مالی، تجاری و صنعتی و از نظر پارامترهای مختلف در چه جایگاهی قرار دارد و از این رو باید کار خود را بر این اساس پیش ببرید.برای اینکه بتوانید یک طرح ارائه موفق بنویسید، باید اطلاعات زیادی در مورد موضوعات مختلف مرتبط با کار خود داشته باشید.

مهم ترین موارد طرح توجیهی

  1. خلاصه اجرایی / شرح کسب‌وکار
  2.  تعیین موقعیت کسب‌وکارتان
  3. استراتژی بازاریابی /فروش
  4. اعضای تیم شما
  5. عملیات اجرایی
  6. پیش‌بینی‌های مالی حداقل 5 ساله  یک برنامه کاری
  7. سایر اسناد مفید

نشان دادن فرصت های تجاری در یک طرح توجیهی شامل چه مواردی است؟

در این قسمت از طرح توجیهی، باید در مورد محصولات یا خدمات صحبت کنید و برنامه های آینده خود را برای کسب و کار مشخص کنید. به طور معمول این بخش شامل موارد زیر است:

  • شما کی هستید؟
  • چه کار می کنید؟
  • چه چیزی می توانید ارائه دهید؟
  • می خواهید وارد چه بازاری شوید؟
5/5 - (1 امتیاز)

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.